Een waarschuwing voor Jitse Groen, oprichter en topman van Takeaway.com, onder meer het moederbedrijf van bezorgsite Thuisbezorgd.nl. De dominante positie van Thuisbezorgd in Nederland is niet veilig, als het aan de concurrentie ligt.
Grote internationale maaltijdbestelsites willen in Nederland de slag aangaan met marktleider Thuisbezorgd.nl, onderdeel van het beursgenoteerde Takeaway.com. Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van bronnen binnen de sector.
Bedrijven als Foodora, Deliveroo en UberEats willen met hun grote slagkracht op het gebied van technologie en marketing restaurants die zelf bezorgen bijstaan. Dit doen ze door bestellingen aan te nemen. Daarvoor hebben ze dan zelf geen bezorgers nodig.
De internationale sites zijn niet de enigen die de strijd aangaan met Thuisbezorgd.nl. Vooral de hoge commissie van 13 procent die Takeaway.com rekent, heeft in Nederland geleid tot de opkomst van plaatselijke alternatieven. Al is de vraag of die echt een vuist kunnen maken tegen Thuisbezorgd.nl.
Bestelsites: er kan maar één winnaar zijn
Probleem voor alternatieve, plaatselijke concurrenten van Thuisbezorgd is dat ze vaak niet de slagkracht hebben om fors te investeren in marketing en naamsbekendheid, waardoor het lastig is om Thuisbezorgd te verslaan.
Voor grote internationale concurrenten zoals Deliveroo en UberEats ligt dat anders. Die kunnen als ze willen forse budgetten in de strijd werpen. Wel geldt voor bestelsites dat er per land vaak ruimte is voor één tot twee spelers die het overgrote deel van de markt pakken. De winnaars kunnen zeer winstgevend worden, terwijl de rest kansloos is.
De buitenlandse concurrentie moet er dus veel marketinggeld tegenaan gooien om Thuisbezorgd.nl in Nederland van de troon te stoten. Lukt dat niet, dan zijn de gedane investeringen waarschijnlijk ook meteen waardeloos.
Thuisbezorgd is marktleider in Nederland, waar moederbedrijf Takeaway.com afgelopen jaar een omzet van ongeveer 75 miljoen euro behaalde.